Vliegvis Vereniging Midden Nederland

De VVMN te gast bij A&M flyfishing

Vandaag zijn we met onze mooie vliegvis vereniging te gast bij A&M flyfishing in Oldenzaal.
Deze vliegvis speciaalzaak wordt gerund door Arjan & Manfred twee zeer enthousiaste vliegvissers die naast een drukke baan de tijd en de lol vinden om een winkel en webwinkel te onderhouden.

Voor vandaag hebben we een mooi programma uitgestippeld, we gaan eerst naar de zaak op de Ootmarsemse weg, hier aangekomen worden we ontvangen met een onontbeerlijk bakkie troost, en een vers gesmeerde krentenmik.

Al snel zwermt iedereen uit over de winkel, tja voor de vliegvisser is het toch net weer een snoep winkeltje.
Vandaag hebben we met Gert-Jan en Gerard twee gasten die hun eerste schreden op vliegvis gebied aan het zetten zijn.

Mooie gelegenheid om voor het eerst eens te werpen met een vliegenhengel.Snel voorzien Arjan en Manfred de demo hengels van een reel en bijpassende lijn, en worden de eerste worpen gemaakt.

Al snel zie ik met een glimlacht zowel Gert-Jan als Gerard met een geconcentreerde blik in de ogen de lijn over een respectabel aantal meters gestrekt voor zich neerleggen.

Dit komt wel goed denk ik bij mezelf.

 Naast een lijn zeer betaalbare hengels, reels en lijnen hebben ze ook nog eens een mooi assortiment vliegbind materialen en een ruime keus aan vliegen.

Al snel sta ik samen met Antoine verlekkerd te kijken naar een #1 , maar besluit het toch maar niet te doen, is weliswaar een heerlijk hengeltje voor op de voorn , maar toch vrij beperkt in het gebruik.

Na de nodige bakken koffie, verhalen, uitleg en demonstratie van de artikelen wordt het tijd om naar het water te gaan, en dan zijn vliegvissers net kleine kinderen, niet meer te houden en zo snel mogelijk naar het water,

Het is al met al een hele optocht de VVMN is met 12 man goed vertegenwoordigd samen met Arjan en Manfred trekken we met een bonte stoet vliegvissers naar de waterkant.

Het kanaal Almelo-Nordhorn is ons jacht gebied voor vandaag, een heel mooi water, lichte stroming mooie velden met pompeblad en andere begroeing, en wat zeker niet onbelangrijk is het kanaal zit propvol met vis.

Als we op de locatie aankomen zien we de karpers al loom in de zon liggen, dan weet je het al, deze zijn vandaag niet te vangen zelfs als je ze de lijn over de rug gooit komen ze nauwelijks in beweging.

Ook de voorn en Baars zien we veelvuldig zwemmen, vol goede moed de droge vlieg eraan, ik kies voor een klein zwart klinkhamertje gebonden op de F22 van gamakatsu # 16.

Op het eerste gezicht lijkt dit een goede keus, al snel zie ik twee voorns zich uit de school verwijderen en loom naar de klinkhamer toe zwemmen, om vervolgens net zo loom weer om te draaien.

Nadat dit nog een aantal keren is gebeurd besluit ik van vlieg te wisselen en er een grayling atractor aan te binden, deze vlieg heeft al menig visdag gered als ze al de andere vliegen niet willen.
Helaas ook hier dezelfde weigeraars, ik begin al te twijfffelen aan mijn bindkunsten als Chris aangeeft dezelfde problemen te ondervinden met een red-tag.

Dan maar een goudkop nimfje eraan (red-tag) even later is het dan toch raak een baarsje kon de verleiding niet weerstaan.
Hoewel het heel moeizaam gaat weet vrijwel iedereen toch een visje te vangen, voor mezelf heb ik we besloten dat ik het water hier zeker nog eens verder ga uitkammen.

Tijdens het vissen worden we nog verast  door Arjan die de rol van Ober op zich heeft genomen en langs komt met een onvervalste A&M juttertje.

Willem als kenner kan het na geproefd te hebben van deze lekkernij natuurlijk niet laten "Waarom zetten jullie deze ook niet op de site bestel ik vast een doos!"

Na een mooie dag is het weer tijd om de thuisreis te beginnen, maar ik weet zeker TOT ZIENS!

Dit geld voor zowel het Almelo Nordhorn Kanaal als voor Arjan & Manfred van A&M flyfishing Oldenzaal.

Onderstaande informatie over het Almelo-Nordhorn kanaal komt van Wikipedia 

Kanaal Almelo-Nordhorn of Nordhorn-Almelo kanaal

(Duits: Nordhorn-Almelo-Kanal, afgekort: NAK) is een kanaal tussen de Nederlandse stad Almelo en de Duitse stad Nordhorn. Het kanaal wordt al geruime tijd niet meer als scheepvaartroute gebruikt. Enkel aan Duitse zijde is het kanaal voor kleine boten nog bevaarbaar.
Het 37,6 kilometer lange kanaal, dat bij benadering tweehonderd miljoen liter water kan bevatten, had oorspronkelijk een breedte van 13,9 meter aan de oppervlakte en 7,5 meter op de bodem. Oorspronkelijk beschikte het kanaal over zes sluizen en tien ophaalbruggen, maar de meeste daarvan zijn niet behouden. Zo bevonden zich van oorsprong bij Almelo, Albergen en Reutumsluizen in het kanaal. De eerste is vervangen door een stuw. Bij Reutum betreft het een koppelsluis. Tussen Weerselo en Fleringendoorkruist de provinciale weg 343 het kanaal en hier is de oude ophaalbrug vervangen door een afgesloten stuw. Bij Harseveld, ten noordwesten van Denekamp, staat het monumentale Schuivenhuisje, dat de rivier de Dinkel onder het kanaal doorvoert. Het kreeg bekendheid door een reclamespot van de beschuitbakkerij Bolletje. Vlakbij de Nederlands-Duitse grens ligt de Sluis Frensdorfer Haar, de enige sluis aan Duitse zijde. In Nordhorn bevindt zich de Klukkert-Hafen. Bij Nordhorn is het Almelo-Nordhornkanaal verbonden met de Vecht en via een verbindingskanaal aangesloten op het Vecht-Eemskanaal.

Bij Almelo ligt het kanaal op een hoogte van tien meter boven NAP, bij de grens met Duitsland ligt het op 21,5 meter boven NAP.[1] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het kanaal Almelo-Nordhorn werd gegraven aan het eind van de 19e eeuw. Het kanaalvak van Almelo tot de grens bij Denekampwerd in 1886 in gebruik genomen. Het laatste gedeelte, de verbinding met het Vecht-Eemskanaal in Nordhorn, kwam gereed in1902. Aanleiding van de aanleg was een verdrag tussen de Nederlandse en Pruisische regering uit 1876, dat gesloten werd omdat men hoge verwachtingen had van verbindingen tussen waterwegen in Duitsland en Nederland. Tot drukke scheepvaart kwam het niet, omdat bij de voltooiing van het kanaal de schepen al te groot waren voor het ondiepe water. In het topjaar 1912 telden de sluiswachters nog geen vijfhonderd schepen, minder dan twee per dag. Dit aantal nam nog verder af na de opening van hetTwentekanaal. In 1960 voer het laatste (turf-)schip door het kanaal.

Sinds de sluiting voor de scheepvaart in 1960 heeft het kanaal zich tot een natuurgebied ontwikkeld met vele soorten bloemen, vissen en vogels. De laatste jaren zijn er plannen om het kanaal geschikt te maken voor de grensoverschrijdende recreatievaart. Dit kan gevolgen hebben voor het natuurgebied.

Daarnaast kan het kanaal beschouwd worden als een industrieel monument uit de tweede helft van de 19e eeuw. Zijn vormgeving is sinds 1886 grotendeels ongewijzigd gebleven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd